Het Vaticaan kondigde afgelopen zaterdag aan dat er opnieuw een synode gepland staat. Dit keer is het een Algemene Bisschoppensynode, met als thema: “Voor een synodale Kerk: gemeenschap, deelname en missie.” De synode zal plaatsvinden in oktober 2022: dus over ruim twee jaar.

In een formele verklaring die zaterdagmorgen 7 maart werd vrijgegeven, kondigde Kardinaal Baldisseri, de Secretaris-Genraal van de Bisschoppensynode aan dat Bergoglio de 16de Algemene Generale Vergadering van de Synode van Bisschoppen zal bijeenroepen in oktober 2022.

Het onderwerp van synodaliteit is een belangrijk kenmerk geweest in het ‘pontificaat’ van Bergoglio. In oktober 2015, ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de instelling van de Synode van Bisschoppen door Paus Paulus VI, zei Bergoglio: “Vanaf het begin van mijn ministerie als Bisschop van Rome, streefde ik ernaar om de Synode, die één van de meest kostbare verdiensten is van het Tweede Vaticaans Concilie, te bevorderen. Het is precies dit pad van synodaliteit dat God van de Kerk verwacht in dit derde millennium.”

In 2018 zei hij tegen de Internationale Theologische Commissie dat synodaliteit hem na aan het hart ligt, en dat dit “samen op weg gaan” betekent.

Dit is reeds de vijfde synode die Bergoglio bijeenroept. In 2014 kwam de Buitengewone synode over de familie, in 2015 de Algemene synode over de familie, die resulteerde in Amoris Laetitia. In 2018 vond de Jongerensynode plaats, die resulteerde in Christus vivit. En in 2019 vond de Amazonesynode plaats, die resulteerde in Querida Amazonia – één voor één problematische documenten.

Bron: Vaticannews