Op 8 maart vaardigde de Italiaanse bisschoppenconferentie een decreet uit waarbij per onmiddellijke ingang alle publieke Missen (dat zijn H. Missen die de gelovigen kunnen bijwonen) opgeschort worden tot zeker 3 april. De Missen en audiënties van Bergoglio worden nu via de tv uitgezonden en op schermen vertoond.

Volgend op het urgente decreet van de Italiaanse centrale regering op 7 maart waarbij de hele regio van Lombardije en andere noordelijke provincies in quarantaine werden geplaatst om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, werd op 8 maart een verbod uitgevaardigd op “burgerlijke en religieuze ceremonies, begrafenissen incluis,” dat geldt voor het hele land. De Italiaanse bisschoppen volgden met hun eigen verklaring: de Missen voor de gelovigen worden in heel het land opgeschort tot zeker 3 april.

De veronderstelling is dat de H. Missen verder blijven gecelebreerd worden, maar in privaat (zonder kerkvolk). De leken kunnen dan een geestelijke communie doen. Men kan maar hopen en bidden dat de priesters de H. Mis niet staken. Want de H. Mis is er om Gods toorn te bedaren en verzoening af te smeken bij God. Geen H. Missen meer = Gods toorn krijgt de vrije loop.
Deze situatie is ongezien: nog nooit in het verleden, tijdens de vele oorlogen, de vervolgingen enz., zelfs niet sinds het Evangelie de kusten van Italië bereikte is het hele Italiaanse schiereiland inclusief de eilanden zonder Mis voor het volk geweest. Zelfs in de catacomben ging de liturgie door, onder de hevige vervolging van de heidense keizers.

En dit terwijl dancings, bars, cafés, parken en dergelijke meer gewoon toegankelijk blijven voor het grote publiek!

Bron: Rorate Caeli

5 reacties op “Alle publieke Missen in Italië opgeschort tot zeker 3 april”

Een van de instructies die zijn uitgegaan na Vaticanum II luidde dat misvieringen (voor mij blijven het Heilige Misoffers), zijn af te raden als er geen publiek bij is – onder de impliciete veronderstelling dat het sociale happenings zijn. Ik denk dat de niet diepgelovige priesters deze “vacantie” zullen aangrijpen om aan hun principiële taak te verzaken. En nog steeds zijn er velen die denken dat alles pais en vree is in de Rooms Katholieke Kerk.

2. Johan Avatar
    Johan

We worden in de RKK door apostaten bestuurd, zoveel is duidelijk. Het wordt hoog tijd dat we als gelovigen kerkelijke ongehoorzaamheid tonen. En denk niet dat dit nu al niet gebeurt ! Ik ben afgelopen weekend bij een kloostergemeenschap geweest die het op dergelijke toestanden het absoluut niet begrepen heeft…!!

3. Johan Avatar
    Johan

Ik ben nog katholiek, maar niet meer Rooms-katholiek…!!

4. Johan Avatar
    Johan

Dit is eigenlijk de grootste daad van apostasie & misdaad tegen de christenheid ooit !! Gelovigen worden verstoken van Sacramenten, wat als er in stervensnood zijn. In feite zouden ze de bisschoppen die zoiets doen zonder pardon tegen de muur moeten plaatsen & neerknallen. Hebben jullie trouwens die grijns gezien op het gezicht van nieuwbakken bisschop van Gent Lode Van Hecke, toen hij ergens op verkenningsbezoek was & terwijl hij daar de ‘coronagroet ‘ bracht met iemand ? Ju dan, dikke lafaards zijn het in Italië & vele westerse bisdommen…!

1. Restkerk-redactie Avatar
      Restkerk-redactie

We kunnen best bidden voor hun bekering in plaats van ze dood te wensen. God zal wel oordelen.