Kardinaal Pell is in staat geweest om vanuit de gevangenis in Melbourne een brief te schrijven naar één van zijn supporters waarin hij zijn bezorgdheid uitdrukt omtrent de op handen zijnde Amazonesynode. Hieronder volgt integraal het transcript.

Gevangenis van Melbourne

1/08/19

Beste Kathy en broeders en zusters in Christus van de ‘Steun Kardinaal Pell Groep’,

Laat mij eerst en vooral jullie danken voor jullie gebeden en boodschappen van steun. Ze brengen enorme troost, menselijk en geestelijk.

Een woordje uitleg. Ik heb tussen de 1500-2000 brieven ontvangen en ze zullen allemaal beantwoord worden. Tot dusver heb ik enkel geantwoord op brieven van medegevangenen (tot bijna al diegenen die schrijven) en enkele andere speciale gevallen. Jullie liefdadigheid wordt niet vergeten en zal altijd innig herinnerd worden.

Mijn geloof in Onze Heer, zoals dat van jullie, is een bron van sterkte. De wetenschap dat mijn weinige lijden gebruikt kan worden voor goede doeleinden doorat het verbonden wordt met Jezus’ lijden, geeft mij richting en doel. Uitdagingen en problemen in het leven van de Kerk zouden moeten geconfronteerd worden met een gelijkaardige geest van geloof.

We moeten ons allemaal herinneren dat de Katholiek Kerk één is, niet in de zin van dat goede families samenblijven ongeacht hun verschillen, maar omdat de Kerk van Christus gefundeerd is in de Katholieke Kerk, die het Lichaam van Christus vormt. Een oud gezegde leert dat er eenheid moet zijn in de essenties (Jezus’ essenties), terwijl er verdeeldheid kan zijn in niet-essentiële dingen. Maar overal en in alles moeten we liefdadigheid hebben.

Ik ga akkoord dat we redenen hebben om verontrust te zijn over het Instrumentum Laboris van de Amazonesynode. Dit is niet het eerste document van lage kwaliteit dat het Synodesecretariaat heeft geproduceerd. Gerhard Kardinaal Müller, vroeger van de Congregatie van de Geloofsleer, heeft een uitstekende kritiek geschreven. Ik ben geen expert in de regio, maar ik ben in Ecuador en het Amazonedeel van Peru, waar een priester uit Sydney, Vader John Anderson een parochie heeft van voorbeeldige vroomheid, pastorale activiteit en orthodoxie. Zoals in de Amazone moet er nog veel water stromen vóór het einde van de synode.

Eén punt is fundamenteel. De traditie van de Apostelen, de leer van Jezus en de Apostelen, genomen van het Nieuw Testament en onderricht door Pausen en Concilies, door het Magisterium, is het enige doctrinaire criterium voor alle leer over doctrine en praktijk. Amazone of geen Amazone, de Kerk kan in gelijk welk land geen verwarring toelaten, en nog minder een gelijk welke tegengestelde Leer, om de Apostolische Traditie te schaden.

De Geest blijft bij de Kerk. Jullie hebben elk recht om jullie stemmen te laten klinken, billijk en in liefdadigheid. We moeten niet het ergste verwachten.

De uwe in de Heer,

Jullie dankbare broeder

+ George Kardinaal Pell

De originele geschreven brief.

Bron: Gloria.tv

5 reacties op “Kardinaal Pell schrijft vanuit de gevangenis: “Amazone of geen Amazone, de Kerk kan in gelijk welk land geen verwarring toelaten, en nog minder een gelijk welke tegengestelde Leer, om de Apostolische Traditie te schaden””

1. Hero de Jong { Profeet } Avatar

|
    ja, zelfs onder pausen & kardinalen, zijn ook heuse heiligen -( al is dat een minderheid )- maar de rede waarom Pell, deze beproeving ondergaat, is niet zozeer ’n streek van de duivel, als`wel ’t besluit van Christus, om Pell samen te brengen met anderen, in het *legerkamp der heiligen* {zie Openb_20:9}

2. Sergeant yves Avatar
    Sergeant yves

Wat zit deze kardinaal in de gevangenisvete doen ?’

3. Jacob de Meerdere Avatar
    Jacob de Meerdere

Moeten wij oordelen over deze kardinaal, neen.
    Laat dat aan Heer Jezus over, hij is de enige rechtvaardige rechter die er bestaat.
    Hoeveel mensen zitten er in gevangenissen of worden ten onrechte veroordeeld.
    Dit zijn allen op hun beurt offerzielen, er zijn mensen die dat heel moedig dragen.
    Ik zou geen rechter willen zijn, al was het maar dat ik een iemand verkeerd zou beoordelen
    Daar zou ik niet mee kunnen leven.
    Laat het oordelen en veroordelen aan God over.
    Zelf de grootste zondaar kan vergeving krijgen, als hij/ zij er oprecht spijt over heeft.
    Maar ge moet het wel gaan biechten.
    AMEN. 🙏🙏🙏❤️❤️❤️😇

4. Hero de Jong { Profeet } Avatar

|
    NB : hij is gisteren, in hoger beroep, opnieuw veroordeeld — nu staat uitsluitend nog het zgn hoog`gerechts`hof open, als laatste ….