Niet Hulpbisschop Ha, maar de gepensioneerde Kardinaal Tong, zal tijdelijk de zaken in het bisdom van Hongkong overzien, na de plotse dood van de 73-jarige Mgr. Yeung. Kardinaal Tong wordt beschouwd als mede het brein achter de China-Vaticaan deal die in september werd gesloten.

Bergoglio heeft tijdelijk de 79-jarige Kardinaal John Tong Hon van zijn pensioen teruggeroepen om het bisdom van Hongkong te besturen, zo meldde Asianews. Tong, die het bisdom leidde van 2009 tot 2017, zal Bisschop Michael Yeung-cheung vervangen, die afgelopen donderdag overleed op 73-jarige leeftijd. Het Vaticaan bleef verassend stil over de benoeming van Tong. In ieder geval wordt dit als vrij ongewoon beschouwd, omdat er een hulpbisschop is in Hongkong. In het geval van het ontslag of de dood van de diocesane bisschop, zou het normaal de hulpbisschop zijn die de taken overneemt.

Tong wordt beschouwd als mede het brein achter de controversiële China-Vaticaan deal. Tongs voorganger, Kardinaal Zen (86) is een felle tegenstander van deze deal, vanwege de vele nadelen voor de ondergrondse (ware Katholieke) Kerk in China. Kardinaal Zen, die over de deal niet te spreken was, zei in februari vorig jaar in een brief dat het Vaticaan de Katholieke Kerk in China verkoopt, en dat het z’n zegen geeft aan de nieuwe schismatieke Kerk, gecreëerd door de Communisten. Zen legde uit hoe de capitulatie van het Vaticaan aan het communistische regime van China enkel de greep van het regime op de katholieken nog steviger maakt. “De communistische regering maakt nieuwe hardere voorschriften die de religieuze vrijheid beperken. Ze dwingen nu strikt voorschriften op die tot nu toe enkel op papier stonden (vanaf 1 februari 2018 zal het bijwonen van de Mis in de ‘ondergrondse kerk’ niet langer getolereerd worden).”

Asianews onderstreepte dat de benoeming van Tong als Apostolische Administrator voor Hongkong in China’s voordeel zou zijn. Hulpbisschop Ha is, anders dan Tong, kritisch tegenover het Communistische regime. Hij was onder meer betrokken bij de hulp aan gevangen Chinese bisschoppen, gebedswaken na de slachting van demonstranten op het Tiananmenplein en hij pleit voor meer democratie.

Bergoglio heeft tijdens zijn nieuwjaarstoespraak aan het Diplomatische Korps opnieuw zijn deal met China verdedigd. In november 2016 zei Bergoglio nog dat het de Communisten zijn die denken zoals Christenen.

Bron: Eponymous Flower

4 reacties op “Bergoglio benoemt de 79-jaar oude gepensioneerde liberale kardinaal Tong tot nieuwe Aartsbisschop in Hongkong”

lunsius

Als Bergoglio beweert dat het de Communisten zijn die denken als Christenen, waarom zegt hij dan niet gewoon dat Karl Marx, die openlijk Satanist was, dacht als Christenen? Maar nee, dat zegt hij niet, want dan zou hij zijn lamsvacht moeten afgooien, en dan zou eenieder zien dat daar een wolf onder schuilt.

2. Jozef Avatar
    Jozef

Onze Heilige Vader is niet er integer met zijn benoemingen. Onze Heilige Vader bewijst Keer op keer dat Hij niet de Echte Heilige Vader is. Dus een staatsgreep in het Vaticaan in 2013 heeft zijn benoeming mogelijk gemaakt.

3. Johan Avatar
    Johan

Ik raak er ook meer en meer van overtuigd dat Benedictus afgezet werd via een (weliswaar stille) staatsgreep in het Vaticaan in 2013…

ik kijk er al niet meer van op, deze paus doet gewoon zijn goesting de kerk verder afbreken!