bergokard

Nadat Bergoglio begon te koken van woede, kardinaal Cupich en bisschop Papamanolis de vier kardinalen een veeg uit de pan gaven, en ze door een nauwe bondgenoot van Bergoglio werden uitgescholden voor ‘onnozele wormen’, zegt de deken, Mgr. Pinto, van de Apostolische Tribunaal van de Romeinse Rota, één van de drie rechtbanken van het Vaticaan, dat de kardinalen hun ‘kardinalaat’ kunnen verliezen, en beschuldigt de Braziliaanse kardinaal Hummes de vier kardinalen van het veroorzaken van schisma.

De ophef rond de ‘dubia’ wordt er dus niet minder op. “De daden van de Heilige Geest kunnen niet in twijfel worden getrokken. De kardinalen trekken niet één maar twee synodes in twijfel! De gewone en de buitengewone,” zo zei Mgr. Vito Pinto tijdens een conferentie in de Kerkelijke Universiteit van San Dámaso in Madrid.

De vier kardinalen, Brandmüller, Burke, Caffarra en Meisner, vroegen op 19 september opheldering aan Bergoglio, en maakten hun brief publiek toen hij na geruime tijd nog niet had geantwoord.

“Welke Kerk verdedigen deze kardinalen?”, vroeg Pinto. “De paus is trouw aan de Leer van Christus. Wat ze gedaan hebben is een heel groot schandaal, dat de heilige vader ertoe kan leiden om hen van het kardinalaat te verwijderen, zoals het soms is gebeurd in de Kerkelijke geschiedenis.”

Het is zo dat een bisschop kardinaal wordt ‘gecreëerd’. Het kardinalaat vereist dus geen wijding, in tegenstelling tot de diaken-, priester-, of bisschopswijding. Een kardinaal is eigenlijk een gewijde bisschop die tot een hogere waardigheid wordt verheven en bijvoorbeeld de machtiging krijgt om mee een nieuwe paus te kiezen, maar volgens de Kerkelijke wetgeving kan zelfs een leek (meestal iemand die intentie heeft om geestelijke te worden) tot het kardinalaat verheven worden.

Mgr. Pinto zei dat de kern van Bergoglio’s boodschap erover gaat dat de Kerk de gewonde en gevalle mensen moet aanvaarden. “Een non vertelde mij dat er mensen zijn die gescheiden zijn, of die samenwonen, en die ter Communie gaan. En wat zou de Kerk moeten doen, ‘ja’ zeggen, of ‘je mag’ of ‘nee, je mag niet’? Paus Franciscus wil een kerk die heel dicht bij de mensen staat.” Hij zei dat de Katholieke Kerk een lieve moeder wil zijn voor allen, geduldig en vol barmhartigheid tegenover de kinderen die van haar gescheiden werden.”

Kardinaal Claudio Hummes

Ondanks dat ook al andere kardinalen en bisschoppen (waaronder Mgr. Schneider) hun steun hebben betuigd aan de vier kardinalen, minimaliseerde de Braziliaanse kardinaal Hummes, een persoonlijke vriend van Bergoglio, dit door te zeggen dat ze alleen staan. “Wij zijn met tweehonderd, zij zijn maar met vier,” zo pochte Hummes in een interview met ‘Religion Digital’.

Hij beweerde dat het kardinalaat als een geheel, ‘paus Franciscus’ steunt, en hij beschuldigde de vier kardinalen van het veroorzaken van een schisma in de Kerk. “De Kerk verdedigt haar eenheid als een eenheid van meervoudigheid. Deze meervoudigheid is onwettig wanneer de eenheid bedreigd wordt met schisma’s. Deze verdeeldheid is het echte kwaad, niet de meervoudigheid.”

“Als iemand zich wil uitsluiten, dan is dat zijn zaak.” Hij zei dat de kardinalen tegen de stroom in zwemmen uit persoonlijke koppigheid.  Kardinaal Hummes besloot met te zeggen dat Bergoglio “heel rustig is” en dat hij “de juiste weg weet die moet worden gevolgd.”

Bron: LifeSiteNews (1) (2)

2 reacties op “Deken van de Romeinse Rota: ‘De vier kardinalen kunnen hun rode hoed verliezen’; Braziliaanse kardinaal: ‘Wij zijn met tweehonderd, zij met vier’”

Latijnse Amerika is in de meerderheid wiens schuld denk je deze paus denkt alleen politiek!

Het is natuurlijk een schandaal dat deze paus alles naar zich toetrekt !