In ons vorig artikel gaven we reeds aan dat Kardinaal Tagle door Jorge Bergoglio werd benoemd tot de nieuwe Prefect van de Congregatie voor Evangelisatie. De huidige Prefect, Kardinaal Filoni, wordt buitengegooid en krijgt een symbolische functie als ‘grootmeester’ van de Orde van het H. Graf te Jeruzalem. De termijn van Filono was echter nog niet ten einde. Wat was de precieze reden van deze zuivering?

De Prefect van de Congregatie voor de Evangelisatie, Kardinaal Fernando Filoni, 73, werd naar de deur verwezen, hoewel zijn 5-jarige termijn pas in mei 2021 verloopt. Bovendien was hij een goede Prefect. De Italiaanse journalist en Vaticaankenner Marco Tosatti schreef dat Filoni, toen hij Nuntius was in Irak tijdens de Amerikaanse invasie in 2003, zijn post niet verliet wanneer de meeste ambassadeurs het land ontvluchtten. Filoni confronteerde ook de anti-Katholieke bisschop Erwin Kräutler tijdens de Amazonesynode.

Tosatti ziet twee redenen voor zijn ontslag. Hij is een man van karakter, die het aandurfde Bergoglio te confronteren en te bekritiseren. Volgens Tosatti was Bergoglio vaak slecht gehumeurd na een audiëntie met Filoni. Dit zou voldoende reden zijn voor Bergoglio om zich van hem te ontdoen, gezien zijn “despotische persoonlijkheid”.

De tweede reden is dat Bergoglio zijn goede vriend Kardinaal Tagle wilde promoveren door hem een postje in het Vaticaan te geven. Tagle wordt in bepaalde kringen gezien als een mogelijke ‘opvolger’ van Bergoglio: Franciscus II.

Kardinaal Tagle wordt nu het nieuwe hoofd van de dit jaar opgerichte ‘Superdicasterie voor Evangelisatie’. Kardinaal Müller waarschuwde ons reeds in mei dit jaar, toen die nieuwe superdicasterie werd opgericht, voor een “evangelisatie zonder inhoud”, die voorrang krijgt op de geloofsleer. De zogenaamde “Nieuwe Evangelisatie” onder Bergoglio zal zich voornamelijk op de jongeren richten, vandaar dat Tagle werd gepromoveerd, iemand die vrij populair is onder de moderne geloofsjongeren.

Tagle is helemaal op één lijn met Bergoglio betreffende milieu en klimaat, modernisering van de Kerk en de zogenaamde “barmhartigheid.”

Aged 16-29? Vatican wants to hear from you | ABS-CBN News

Bron: Gloria

3 reacties op “Waarom Kardinaal Filoni werd buitengegooid”

1. Anna Avatar
    Anna

Paus Franciscus heeft blijkbaar niet de intentie om zijn herderlijke taak en plicht “de bokken van de schapen te blijven scheiden” ooit serieus te nemen; hij blijft ze, ter meerdere glorie van zijn eigen populariteit, liever allemaal op één hoop gooien om vervolgens de schapen te dwingen dezelfde kant op te gaan als de bokken. Onze dierbare kerk gaat hierdoor steeds meer lijken op één grote onverzorgde, stinkende veestapel!!! We hebben snel een nieuwe herder nodig, maar wellicht is het al te laat en kan slechts de Heer zelf nog uitkomst bieden…….

1. Hero de Jong { Profeet } Avatar

|
      @anna … de zo gevraagde nieuwe herder, komt er beslist, want de eigen RK profeten, zagen ‘m & beschreven ‘m -(( effe geduld svp …
      |
      NB > vreemd genoeg, zorgt Franciscus ‘r juist voor, dat zowel de schapen als de bokken (als groep), elk hun eigen kant op`gaan -( dat noemen wij een SCHISMA )- kort`om, uiteindelijk doen zelfs de bokken, als`ook hun-! herder, precies wat God be`oogt …!!

2. Mjedine Avatar
    Mjedine

Misschien is het nooit anders geweest dan een stal van Augias.

De Heer heeft eerst te Jerusalem met een zweep de tempel-handelaren weggeveegd.

En ‘onze’ RKK is eveneens een babylonische handels- / geldmarkt vanaf de Romeinse pontifex.

In het Nederlands wordt met de uitdrukking: “een augiasstal” gedoeld op een ongeordende bende (puinhoop).

We moeten niet wanhopen dat het zo lang duurt. Maar als Hij komt, dan zullen we aangeklede apen zien buitelen.