muller4
Foto: Lavie.fr

Kardinaal Müller, de prefect van de Congregatie van de Geloofsleer, heeft opnieuw enkele sterke uitspraken gedaan. In een interview met het Italiaanse blad Il Timone, werd Müller gevraagd of de leer die herbevestigd werd door Paus Johannes Paulus II in Familiaris Consortio, nog steeds geldig is.

Johannes Paulus zei dat de hertrouwde gescheidenen niet de Communie kunnen ontvangen, tenzij ze trachten te leven in “volledige onthouding”. Kardinaal Müller zei hierover: “Natuurlijk, dit is niet dispenseerbaar, want het is niet enkel een positieve wet van Johannes Paulus II, maar hij uitte een essentieel element van de Christelijke moraaltheologie en de theologie van de sacramenten.”

In Familiaris Consortio, zei Johannes Paulus dat het verbod gebaseerd was op de Schrift en de intrinsieke link tussen de Eucharistie en het huwelijk: in een nieuwe seksuele relatie leven “spreekt openlijk de vereniging van liefde tussen Christus en zijn Kerk tegen, die gekenmerkt en duidelijk gemaakt wordt door de Eucharistie.”

Müller vertelde aan Il Timone dat dit Communie voor de hertrouwden onmogelijk maakt: “Voor ons is het huwelijk de uiting van de deelname in de eenheid tussen Christus de bruidegom en de Kerk, zijn bruid. Dit is niet, zoals sommigen zeiden tijdens de Synode, een simpele vage analogie. Nee! Dit is de essentie van het Sacrament, en geen macht in de hemel en op aarde, noch een engel, noch de paus, noch een concilie, noch een wet van de bisschoppen, heeft de bevoegdheid om het te veranderen.”

Opnieuw zegt Müller dat Amoris Laetitia duidelijk moet gelezen worden in het “licht van de hele doctrine van de Kerk.” En hij voegde eraan toe: “Ik heb het niet graag, en het is niet juist dat zoveel bisschoppen Amoris Laetitia interpreteren volgens hun manier van begrijpen van de leer van de paus. Dit houdt niet vast aan de lijn van de Katholieke Leer.”

Eerder al trachtte Müller Amoris Laetitia te “verdedigen”, door te zeggen dat een correctie ervan (zoals de vier kardinalen van de dubia dat willen) overbodig zou zijn, en het document “geen gevaar” meer zou betekenen voor het geloof (nadat hij wel pagina’s met verbeteringen had opgezonden naar Bergoglio, die door de laatste dan straal werden genegeerd). Hij wil dus iets verdedigen dat eigenlijk niet te verdedigen valt. Het is uiteraard bekend dat Müller in almaar nauwere schoentjes komt te zitten als prefect van de Congregatie van de Geloofsleer, en hij probeert de kerk wat in het midden te houden, maar dat wordt steeds moeilijker.

Kort na het interview werd Müller overigens met bakken kritiek overladen in verschillende Italiaanse media, inclusief in een artikel van Andrea Tornielli, een nauwe vertrouweling van Bergoglio.

Bron: Catholic Herald; OnePeterFive

2 reacties op “Kardinaal Müller opnieuw: ‘Geen macht in de hemel en op aarde, noch een engel, noch de paus’, kan de leer van het sacrament van het huwelijk veranderen”

Goede uitspraak . En gelijk heeft deze kardinaal ! Hoelang gaat hij het nog uit houden?

2. B. Brouwer Avatar
    B. Brouwer

Helaas pindakaas, de ‘nieuwetijdsbruid’ van Christus die momenteel in Rome aan de touwtjes trekt heeft daar zo haar eigen ideeën over, en het is een publiek geheim dat zij al een tijdje aanpapt met een goeroe waarmee zij regelmatig tao-gé etend wordt gesignaleerd, en waarmee zij naar verluidt binnenkort zal abseilen in een diepe spelonk in een poging om van daaruit Jezus direct te ‘channelen’. Wanneer die dag en dat uur zal zijn weet echter niemand; noch de Zoon, noch de engelen in de hemel, maar alleen de Vader, al wordt er wel gefluisterd dat dit tijdens het komende carnavalsfeest zal gebeuren.