robertomattei

De Italiaanse historicus Roberto de Mattei zei in een interview met LifeSiteNews dat Bergoglio’s weigering om de vragen van de vier kardinalen te beantwoorden over Amoris Laetitia, eigenlijk al een antwoord is. Hij zei dat het duidelijk is dat in de Katholieke Kerk een “religieuze burgeroorlog” is uitgebroken.

De Mattei, een professor aan de Europese Universiteit van Rome en president van de Lepanto Stichting, stelde dat er “enorme verwarring” is in de Kerk, veroorzaakt door de dubbelzinnige morele leer van Bergoglio, in het bijzonder in zijn exhortatie Amoris Laetitia, wat “verdeeldheid” en “fragmentatie” heeft veroorzaakt onder bisschoppen, priesters en gelovigen. “Het is belangrijk om te begrijpen dat er vandaag een duidelijke keuze is tussen trouw aan de Kerk en het eeuwigdurend Magisterium enerzijds, en ontrouw, dat wil zeggen, dwalingen, ketterij en apostasie anderzijds.”

De exhortatie wordt in het bijzonder bekritiseerd omdat ze de onverbreekbaarheid van het huwelijk ondermijnt, een deur opent voor koppels in overspelige relaties om de H. Communie te ontvangen en het geweten te doen laten beslissen over morele kwesties. Een kritische analyse van ‘The Voice of the Family’ kunt u hier lezen. Onze eigen analyse over het beruchte hoofdstuk acht kunt u hier vinden.

cardinalhats

De vier kardinalen gingen vorige maand met hun brief publiek, nadat ze van Bergoglio geen antwoord kregen. Ze werden langs alle kanten zwart gemaakt en beschuldigd van allerhande “zonden”. Maar de Mattei zei dat het niet de kardinalen zijn die een probleem hebben veroorzaakt, maar Bergoglio. “De oorzaak van deze verwarring, de auteur van deze verwarring is niet de vier kardinalen natuurlijk. Ik denk dat de belangrijkste auteur van de verwarring paus Franciscus is, omdat sinds zijn pontificaat alles zo rap gaat, zo snel. Het lijkt er soms op dat hij deze verwarring met plezier schept.”

De Mattei verklaarde dat de kardinalen op een “perfecte manier handelden vanuit canoniek oogpunt”, toen ze hun vijf dubia aan Bergoglio presenteerden. “Ik beschouw het heel erg dat de paus, die het opperste hoofd is van de congregatie, niet wilde antwoorden. Dit is in feite al een antwoord.”

Hij noemde het ook “doelmatig” om wat Kardinaal Burke zei – een “formele daad van correctie” te stellen van de dwalingen in Amoris Laetitia. “Het belang van dit initiatief is niet enkel om de paus te waarschuwen over de dwalingen die in Amoris Laetitia worden gevonden, maar ook om de gelovigen te waarschuwen, te informeren, want onder de gelovigen is er verwarring, maar er is ook onwetendheid. En ik denk dat we de plicht hebben om de de gelovigen attent te maken op de ernst van deze situatie.”

Deze situatie is zo ernstig dat een neutrale positie niet langer mogelijk is. Vandaag zijn we in een oorlog, een religieuze burgeroorlog, spijtig genoeg. Ik hou niet van deze oorlog, maar we zijn erin betrokken tegen onze wil. Wij hebben deze situatie niet gecreëerd, maar deze situatie dwingt iedereen ertoe om een duidelijk standpunt in te nemen. En daarom denk ik dat we de vier kardinalen moeten bedanken voor hun moed en moeten we hen aanmoedigen om verder te gaan met hun actie en hun getuigenis,” aldus nog de Mattei.

Bron: LifeSiteNews

7 reacties op “Prof. Roberto de Mattei over het dubia-debacle: ‘Het is religieuze burgeroorlog’”

1. Joseph Beckers Avatar
    Joseph Beckers

Dank aan Prof.R.di Mattei!Reeds menig artikel van zijn hand met voldoening gelezen in mijn maandblad POSITIEF(Th. More).Een man die weet wat hij vertelt.Prof. Max Thürkauf schreef:”Nicht die wissenschaftsgläubigen Wissenschaftler sind die Rückständigsten,sondern die wissenschaftsgläubigenTheologen .Bei den ersteren ist eine Bekehrung zur Wahrheit leichter,weil sie etwas von Wissenschaft verstehen.” Laat ons bidden tot Onze Lieve Vrouw en zeker ook de H.Hildegard Von Bingen aanroepen,want we zijn in oorlog!

2. mjedine Avatar

Maar Paus benedictus 16 leeft toch nog! Wat zegt hij?

3. Rozen Krans Avatar
    Rozen Krans

Moedig man! Hij slaat spijker met koppen. En hij is tenminste zo verstandig om in te zien dat de kloof die steeds groter wordt binnen de Kerk, niet in de schoenen moet geschoven worden van de zogenaamde “traditionalisten”, maar dat het net de “vrijdenkende” top is, die verwarring zaait, en hierdoor het schisma enkel maar kracht bijzet!

een zeer moedig man en hij heeft gelijk! Er is een religieuze burgeroorlog in de geesten bezig het oordeel is aan het komen! De kloof binnen de kerkgemeenschap word steeds maar groter en de gewone man begrijpt het niet meer en verlaat de kerk !

5. Nel Avatar
    Nel

Beste mensen,

De website van de Restkerk heb ik net bekeken, wat is hij mooi geworden!!!

Je kan ook je emailadres opgeven zodat je de berichten per mail kan ontvangen, maar dat heb ik al gedaan.

Alleen de laatste tijd komen ze niet meer binnen.

Ik dacht daar hebben jullie misschien wel een reden voor om dat niet meer te doen.

Ik wens jullie een Zalig Kerstmis en een gezegend 2017!

Hartelijke groet,

Petronella Groot- Bruin

1. Crusader Avatar
      Crusader

Dank voor het compliment. Dat kan gebeuren dat door een technische fout uw emailadres uit de lijst verdwijnt (is bij nog mensen voorgekomen); u moet u dan opnieuw aanmelden. Maar uiteraard kunt u de artikels zo blijven lezen op de website.

6. Christine Avatar
    Christine

Ik wens iedereen van Restkerk een Zalig Kerstmis en een gezegend Nieuwjaar. Blijf aub dit goede werk doen. Het is zo broodnodig. Veel groetjes van Christine