De gedoemde Jeugdsynode is volop aan de gang. De jongeren die mogen spreken op de synode, werden zorgvuldig vooraf geselecteerd, zodat die zeker Bergoglio’s agenda steunen.

De vier jongeren van Canada bijvoorbeeld, zijn allen werkzaam bij Salt and Light media, dat bestuurd wordt door pauselijk adviseur Vader Thomas Rosica, lid is van het Informatiecomité van de synode, en lid van het team dat de dagelijkse persberichtgeving moet verzorgen.

Rosica zei op 31 juli in een interview met Zenit dat Bergoglio “gewiekst” is, dat hij “breekt met Katholieke tradities wanneer hij maar wil” omdat hij “vrij is van ongeordende gehechtheden” en dat de Kerk “een nieuwe advent” is ingegaan. Hij schold achteraf diegenen uit die niet akkoord gingen met zijn uitspraken, en zei dat ze “moesten biechten.”

Het medianetwerk Salt and Light staat als één man achter Bergoglio, en zal binnenkort de documentaire “Het Franciscusimpact” lanceren, een vervolg op “Het Franciscuseffect”. Een slogan van de film luidt: “Voor veel mensen in de wereld is hij de meest authentieke en geloofwaardige morele leider.”

Rosica is tevens zeer pro-LHBT. Hij verdedigt vader James Martin (de door het Vaticaan aangeduide homo-propagandist), wijst de omschrijving van de Catechismus omtrent homoseksualiteit als “objectief ongeordend” af, en noemt die zin “hard”. Rosica was lang een grote fan van wijlen Gregory Baum, een homoseksuele dissidente ex-priester die hij in 2012 interviewde in een Salt and Light tv-show.

Verloop synode

Nu een kort overzicht van wat er zich in de synode afspeelt.

De prefect van de Dicasterie voor Communicatie sprak over de opinie die gedeeld werd door de synodevaders: dat de Kerk zich “meer en meer synodaal toont, en niet zelf-referentieel.” Er is de wil om “de taal van de huidige tijd te spreken, inclusief de digitale”; de besluitende boodschap van de synode zal “in een taal geschreven worden” die “aangepast is aan de nieuwe generaties.

Kardinaal Lacroix suggereerde de visie van de Franstalige cirkel om “beter onderricht voor de geestelijkheid op gebied van het lichaam, affectie en seksualiteit.” Dit wellicht om zogezegd het probleem van seksueel misbruik “aan te pakken”.

De aanwezige jongeren, die de “duizenden in de wereld vertegenwoordigen”, deelden het verlangen met de synodevaders om “dingen vooruit te laten gaan”. Zuster Becquart vergeleek de synode met een “boot waar we allen samen in varen in deze wereld die ons zo opwindt”, en die “nu van wal is gestoken.”

Verschillende sprekers informeerden tevens dat onder de discussies in de synode er geen gebrek was aan het vernoemen van het fenomeen van jonge migranten, het thema van de liturgie (“geef ons een mooiere en meer participatieve liturgie,” zo luidde de vraag van een aantal jongeren) en de kwestie van vrouwen en hun rol in de Kerk. Er zijn op de synode heel wat vrouwen aanwezig, die posten van grote verantwoordelijkheid bekleden in de bisschoppenconferenties en de bisdommen, en ze “zijn zeer betrokken in deze synode”, ze beleven het als “voorvechters” en niet als “toeschouwers”, iets dat “10 jaar geleden bijna onmogelijk was.”

Een mooiere liturgie waar nog meer kan aan deelgenomen worden: dit betekent wellicht nog meer protestantiseren van de Mis – of zoals wij weten: de introductie van een nieuwe Mis om de jongeren nóg beter te betrekken bij het gebeuren.

Anders verwoord: dit is wat er besproken wordt: het aanvaarden van homoseksualiteit, uitvoerig seksonderricht op de seminaries; migranten, een nieuwe Mis en diaconessen in de Kerk.

Bron: LifeSiteNews, La Stampa Vatican Insider

4 reacties op “Jongeren die de Jeugdsynode bijwonen werden vooraf zorgvuldig geselecteerd – rol van vrouw in de Kerk en verandering van liturgie wordt besproken”

dat de jeugdsynode iets gaat veranderen dat staat vast, maar de paus noemde abortus moord met voorbedachte rade en daar heeft hij meer dan een punt, dus ook de jongeren zullen daarmee moeten rekening houden.Misschien dat men homoseksualiteit zal gaan aanvaarden als een gave van God dit terwijl dit in strijd is met het zesde gebod! Ook denk ik dat de liturgie zal aangepast worden aan de nieuwe generatie, misschien een rockconcert in de kerk, of meer protestants wie weet? Dat men verder de kerk zal uithollen dat denk ik wel,totdat er alleen nog lucht overblijft !!

Als klopt wat hier allemaal te berde wordt gebracht betekent dat een conformeren van de Kerk aan de wereld. De oorverdovende lofprijzingen die daarop in de media ten volgen zijn maatstaf van de mate van afval van de Kerk, een perfecte barometer. Maar wij allen weten dat een extreem hoge barometerstand de voorbode is van storm en bliksem. Gelukkig dat ik mijn Zuidwester altijd bij de hand heb, dat is rozenkrans.

1. Johan Avatar
      Johan

Je bewering dat een extreem hoge barometerstand de voorbode is van storm & bliksem KLOPT NIET ! Wel het tegendeel ! PS. Ik ben beroepshalve luchtvaartmeteoroloog ! Maar het is wel waar, de Kerk bevindt zich in noodweer. Het tij is haast niet meer te keren !

3. Eric Avatar
    Eric

Alweer een illusie minder, ook ‘vader’ Rosica is een afvallige.