Kardinaal Raymond Burke zei afgelopen vrijdag in Virginia (VS) dat de vier dubia-kardinalen “eenvoudigweg de situatie zullen moeten corrigeren op een respectvolle manier” indien Bergoglio geen antwoord geeft op de vragen die opheldering nastreven omtrent Amoris Laetitia. Dit wijst erop dat de publieke formele correctie naderbij komt.

Burke beantwoordde vragen die gesteld werden door het publiek nadat hij een lezing had gehouden in de Kerk van St. Raymond van Peñafort in Springfield, Virginia (VS), als deel van hun reeks van lezingen. Men vroeg hem of hij wist of er een antwoord zal komen van de Congregatie van de Geloofsleer, of van Bergoglio. Hij zei: “Ik hoop zeker dat er antwoord zal komen, want dit zijn fundamentele vragen die duidelijk opgekomen zijn door de tekst van de post-synodale apostolische exhortatie Amoris Laetitia. Totdat deze vragen zijn beantwoord, blijft een zeer schadelijke verwarring zich verspreiden in de Kerk.”

Burke zei ook dat de karakterisering van het voorstel van de dubia als “onrespectvol” of “arrogant”, niet correct is. “Ik zou iets willen duidelijk maken. Dit is een traditionele manier in de Kerk om verduidelijking te vragen in tijden van verwarring, en het voorzien van de gelegenheid aan de Roomse paus om te antwoorden.” Burke zei dat de dubia zeer oprecht werden ingediend en toen bleek dat er geen antwoord kwam, en ze dit werden verteld door de CGL dat er wellicht nooit antwoord zou komen, ze het noodzakelijk achtten om ze publiek te maken. “Dat werd ook met groot respect gedaan”, zei Burke. Als er geen antwoord komt “zullen we eenvoudigweg de situatie moeten corrigeren, opnieuw op een respectvolle manier, waarbij we simpelweg het antwoord halen van de altijddurende leer van de Kerk, en dat bekend maken voor het goed van de zielen.”

“Veel mensen worden zeer bezorgd, en dat is begrijpelijk – ik wordt zelf ook bezorgd op sommige momenten.” Burke moedigde de gelovigen aan om Christus’ belofte te herinneren dat de machten van het kwaad de Kerk niet zullen overwinnen.

Hij besloot: “Als men met geestelijken te maken heeft die standpunten prediken die tegengesteld zijn aan de Katholieke moraliteit, hebben leken een wonderbaar instrument die de altijddurende Leer van de Kerk bevat: de Catechismus van de Katholieke Kerk.”

Bron: LifeSiteNews

9 reacties op “Kardinaal Burke geeft aan dat de formele publieke correctie van Bergoglio nadert”

Of de paus daar zal op reageren blijft de vraag? Het niet antwoorden van de paus wijst al in die richting hij is die vier kardinalen liever kwijt!

2. MJedine Avatar
    MJedine

Knap van Burke !

3. Martien Hoedemakers Avatar
    Martien Hoedemakers

Hartelijk dank voor dit artikel.

Ga zo door.

Hartelijke groeten van

Martien Hoedemakers.

4. Jacob Avatar
    Jacob

Laten wij ons verenigen zijn en deze vier kardinalen steunen vanuit de Restkerk.
    Deze vier kardinalen hebben recht om gesteund te worden, in hun rechtvaardigheid.

Onlangs heeft de pauselijke muntius van Nederland verklaard dat deze huidige paus in lijn van geloof en traditie staat dan de twee vorige pausen!!! En dat barmhartigheid de kern is van zijn geloof en pontificaat . En deze paus zo gaat de muntius verder wil dat elke priester,diaken of leek de mensen gaat opzoeken in hun omstandigheden en verder vond hij dat de kerk zich in de geschiedenis altijd heeft aangepast aan de veranderende omstandigheden wat daar van te zeggen?

6. De Ley Magda Avatar
    De Ley Magda

steunbetuiging aan de vier kardinalen voor het behoud van de sacramenten zoals Christus ons geleerd heeft…

7. mjedine Avatar
    mjedine

Dag Magda,
    Ging het verhaal over het OnzeVader verder?

1. Marian Avatar
      Marian

+Mjedine, mijn inziens wel. Zie o.a. haar petitie op de website van petities24 punt com. Ze gaat door.

8. Eric Avatar
    Eric

restkerk-net en katholiekforum-net zijn als regendruppels in een droge woestijn.