bekeringsverhalen

Ex-moslim: ‘Nu is het moment om asielzoekers te bereiken met het Evangelie’

refugees

Het is nú het moment om vluchtelingen te bereiken met het Evangelie. Juist nu ze op zoek zijn naar een nieuw thuis in een vreemd land, zegt Haithm, pastoraal werker onder christenen met een moslimachtergrond. Tijdens de zomerschool van Evangelie & Moslims spreekt hij over missionair werk onder Syrische asielzoekers. Volgens hem liggen daarvoor grote kansen: “Zodra deze mensen gesetteld zijn, staan ze vaak niet meer open om Jezus te leren kennen.”

Zijn leven veranderde zo’n vijftien jaar geleden door het contact met een christelijk echtpaar. “Hun houding heeft mij geraakt en aan het denken gezet,” vertelt Haithm, zelf afkomstig uit Jemen en van huis uit moslim. Om veiligheidsredenen mag zijn achternaam niet in het artikel. “Het sprak mij aan hoe respectvol ze met elkaar als gezin omgingen, hoe ze mij thuis ontvingen en altijd voor me klaar stonden. Ik kon altijd bij ze terecht. Dat was als een warme deken.” Van deze christenen leerde hij veel over het christelijk geloof, de Bijbel en een christelijke levensstijl.

“Ze gingen niet in discussie over wie gelijk had – moslims of christenen. Hun vertrouwen in mij veranderde niet na de aanslagen op de Twin Towers in Amerika. Willekeurige Nederlanders werden toen bang voor mij, alleen om het feit omdat ik ook moslims was. Dat heb ik bij hen nooit gevoeld.” De houding van het echtpaar hielp hem uiteindelijk de keuze voor het christelijk geloof te maken. “Ik heb Christus in hun leven gezien. Dat zal ik nooit vergeten.”

Relaties zijn volgens Haithm ook dé manier voor kerken om vandaag de dag moslims bereiken. “Durf met deze mensen in contact te komen. Spreek ze aan en nodig ze uit voor een maaltijd, kerkdienst, Bijbelstudie, vrouwenochtend of sportactiviteit. Door een relatie leer je elkaar kennen. Als een kerk wil investeren in dit soort contacten, moet het lukken om iets op te zetten.”

Welke kansen voor missionair werk liggen er specifiek bij Syrische asielzoekers, de doelgroep waar u tijdens de zomerschool over spreekt?

“Die kansen zijn heel groot. Door de vluchtelingenstroom leven er in veel kerken vragen over hoe zij het beste kunnen omgaan met Syrische asielzoekers. Natuurlijk hebben we ook nog altijd te maken met Turken en Marokkanen, maar Syrische vluchtelingen staan erg open voor het Evangelie. Vluchtelingen die net in Nederland zijn, zijn op zoek naar nieuwe contacten en een nieuwe toekomst. Ook geestelijk zijn ze vaak op zoek na alles wat ze hebben meegemaakt. Een uitnodiging voor een Bijbelstudie of kerkdienst is vaak erg welkom, omdat ze toch niets te doen hebben. Zodra ze een eigen huis hebben en druk zijn met integreren, wordt het lastiger om ze te bereiken.

Syrische asielzoekers zijn in een vreemd land erg afhankelijk van contacten. Ze hebben behoefte aan waardering, begrip en erkenning. Vanuit hun gastvrije cultuur willen ze graag mensen ontvangen en uitgenodigd worden. De drempel om een bijbelstudieavond te bezoeken is lager dan in het thuisland, omdat ze zich in Nederland veilig voelen. Ze hebben niet, zoals in het land van herkomst, te maken met de mening van hun familie en de overheid.”

Is het juist ook niet lastig om asielzoekers in de beginfase te bereiken? Ze kennen de taal dan nog niet en moeten misschien snel weer weg.

“De meeste vluchtelingen spreken Engels en anders kun je wel met handen en voeten communiceren. Mijn vrouw spreekt geen Arabisch, maar ‘spreekt’ met vluchtelingen via Google Translate. Als ze tot geloof komen en moeten verhuizen, is het wel belangrijk om contact te houden. Bij Evangelie & Moslims proberen we een kerk in de nieuwe woonomgeving te koppelen aan zo’n jonge gelovige.

Bedenk wat God van je vraagt, wat je verlangen is en hoe je Hem de eer kunt geven als je in contact komt met vluchtelingen. Het is belangrijk dat je God hierin zoekt en van Hem afhankelijk bent. Hij wil je gebruiken om ondanks alle beperkingen Zijn woord te delen.”

Wat moeten christenen vooral niet doen in het contact met moslims?

“Ga niet in discussie over de waarheid. Verdedig het christelijke geloof niet ten koste van de islam. Het is veel beter om een brug te slaan vanuit het christendom. Ga moslims ook niet beschuldigen over de terroristische aanslagen die andere moslims uit naam van de islam plegen. De meeste asielzoekers vinden dat verschrikkelijk. Stigmatiseer dus niet, maar heb lief en deel het Evangelie in woord en daad.

Nog een advies: laat mannen met mannen omgaan en vrouwen met vrouwen. Daarmee sluit je aan bij de oosterse cultuur. Toon ook respect voor hun cultuur door bijvoorbeeld geen varkensvlees en alcohol op tafel te zetten als je asielzoekers uitnodigt voor een maaltijd.”

http://www.cip.nl/dagelijks-leven/mei-2016/56175-n-is-moment-om-asielzoekers-te-bereiken-met-evangelie?utm_campaign=nieuwsbrief&utm_source=A1

Advertenties

Categorieën:bekeringsverhalen

Getagd als:

3 antwoorden »

  1. Uit een interview met Xavier Lemoine in 2011, de burgemeester van Montfermeil, een voorstad van Parijs. Tegenwoordig telt Montfermeil veertig verschillende nationaliteiten. Zijn stad lijkt op Seine-Saint-Denis, een departement met anderhalf miljoen inwoners waarvan een derde uit vreemdelingen bestaat, het tweede derde uit Fransen zonder oorspronkelijke roots in Frankrijk en ten laatste: gewone Fransen, maar die vergrijzen en trekken weg. Zegt hij in het interview:

    “Een ingrijpende herziening is vereist ten aanzien van de kwaliteit van ontvangst die wij de personen hebben toebereid die uit de Islam komen. God zal ons daarop oordelen! De Moslims moeten tegenover zich echte bidders vinden, áánbidders (in geest en waarheid, die kunnen knielen zoals zij knielen). Moslims zijn ook veeleisend ten aanzien van het zedig voorkomen en respect voor het leven. (Onze moraal moet zich ook tonen in onze kleding en vrijetijdsbesteding, en abortus dient te worden afgezworen.) (…) (Om succes te boeken) moeten wij op het niveau van hun aspiraties staan. (…) Jezus Christus uitdragen is voor een Christen de normale routemap, waar hij zich ook mag bevinden. Maar gezien de belangen die thans op het spel staan en de confrontaties die in het verschiet liggen, heerst er nu een bijzondere urgentie. Als Christen dragen we een historische verantwoordelijkheid voor onze broeders en zusters die in de Islam zijn grootgebracht. Laten we deze niet uit de weg gaan!”

  2. iedereen moet doen waarin Jezus hem geroepen heeft we mogen zeker deze uitdagingen niet uit de weg gaan maar eerlijk gezegd ben ik niet hoopvol !! shalom

  3. Ja, ik ben hier ook eerder somber en sceptisch over. De meeste moslims laten zich niet gauw bekeren, zeker als het echte fanatieke moslims zijn. Zij hebben de waarheid, en wij christenen, zijn de ‘ongelovigen’, het uitschot,… Is niet eenvoudig om die gedachte uit hun hoofd te halen. Enkel een grote, bovennatuurlijke gebeurtenis kan dat (zoals een Godservaring in een droom; of de wereldwijde Grote Waarschuwing). Wij kunnen vooral bidden. Veel bidden.