Benedictus XVI feliciteerde Dom Louis Blancon, 35 jaar, in januari 2022 met zijn verkiezing tot abt van het klooster Notre-Dame de Triors, Drôme, Frankrijk. Triors is gesticht door het Benedictijnse klooster Fontgombault dat vasthoudt aan de Tridentijnse Mis. De toespraak van Benedictus is gepubliceerd op LaNef.net (1 december).

Het klooster telt 43 monniken. Blancon werd gekozen in november 2021. Benedictus XVI spreekt zijn begrip uit dat Blancon “enigszins beducht is voor de grote taak” die hem te wachten staat vanwege zijn jonge leeftijd, “vooral omdat ik zelf een soortgelijke ervaring heb gehad.” Voor Benedictus is het essentieel “niet een persoonlijk project uit te voeren”, maar een dienaar van de eenheid te zijn.

In de huidige verwarring is het belangrijk dat we niet zomaar een theorie verdedigen, maar dat we eenvoudigweg leven in het geloof van de Kerk, volgens de traditie die in haar Geloofsbelijdenis en in de Regel van Sint Benedictus wordt uitgedragen,” aldus Benedictus.

Hij zei ook nog: “Onze grote Kerk heeft vandaag echt behoefte aan dauw van troost.”

Bron: Gloria news

6 reacties op “Paus Benedictus XVI: ‘Klamp u in de huidige verwarring vast aan de traditie’”

Eindelijk eens een keer onwarrige taal. Zal aan “de dikke Van Dale” voorstellen om onwarrig als nieuw woord op te nemen in het ABN.

1. Johan Avatar
      Johan

Zeker doen !

2. Johan Avatar
    Johan

Da’s gesproken se !

3. Jacob de Meerdere, Avatar
    Jacob de Meerdere,

Dikke 👍 voor Benedictus en Lunsius.

Laten wij de juiste oude liturgie handhaven, als andere onzin uitkramen.
    Moeten wij deze niet volgen, de heer van de duisternis en zijn trawanten draaien nu volle kracht.

Het is aan ons, ons niet te laten vangen, door nieuwe regeltjes die mensdom komen.
    De geboden instelling van Latijnse mis en hostie op de tong, is het enige vertrouwbare, geen moderne missen waar Heer Jezus niet eens vertegenwoordigd is.

De heer van de duisternis kent ook geen Latijn.
    Dit is onze vrije meningsuiting.

4. sergeantyves Avatar

Waarom neemt Paus Benedictus het roer niet even in handen en stuurt hij de vernieler niet de laan uit ???

5. Paus Benedictus XVI: ‘Klamp u in de huidige verwarring vast aan de traditie’ | Geef Mij je liefde Avatar

[…] Paus Benedictus XVI: ‘Klamp u in de huidige verwarring vast aan de traditie’ […]