Gisterenavond omstreeks 19u brak er brand uit aan het dak van de O.L.Vrouwkathedraal (Cathédrale de Notre Dame) in Parijs, één van de meest iconische kerken ter wereld. Er waren renovatiewerkzaamheden aan de gang. In een mum van tijd stond het hele dak in lichterlaaie. De kathedraal is zwaar beschadigd, het dak is deels ingestort, maar kostbare relikwieën konden worden gered. Het interieur binnenin is grotendeels verkoold, zo blijkt. Enkele stukken, zoals het altaar achteraan met de piëta, is intact gebleven. De oorzaak van de brand is nog niet gekend. De heropbouw zal wellicht jaren in beslag nemen.

De bouw van de Notre Dame nam een aanvang in 1163, toen de eerste steen werd gelegd door Paus Alexander III. De bouw werd voltooid in 1345. De kathedraal kwam ongeschonden uit twee wereldoorlogen, en doorstond verschillende revoluties, waaronder de Franse Revolutie. Anno 2019 werd de kathedraal verwoest door een dakbrand. De centrale torenspits die is ingestort werd er pas bijgebouwd tijdens de renovatie van 1852 en bevatte in de haan die erbovenop stond relikwieën van Sint Denijs en Sint Geneviève en een stukje van de Doornenkroon.

De kathedraal trok zo’n 12-14 miljoen toeristen per jaar, of zo’n 30.000 bezoekers per dag.

Het afbranden van deze wereldberoemde kathedraal kan gezien worden als een symbool voor de instorting van het katholicisme – niet enkel in Frankrijk, maar in heel de wereld. Het was ook in 1846 dat O.L.Vrouw waarschuwde in La Salette: “Parijs zal verbrand worden…” Dat een kerk in Parijs die haar naam draagt nu is afgebrand, is misschien een teken, een waarschuwing… Wie zal het zeggen?

Foto: RT
Foto via RT.

Foto: AFP
De Kathedraal van Notre Dame in Parijs, in betere tijden. Foto via Wikimedia.
De Mis van 9 april 2019.
Delen van het ingestorte, afgebrande dak liggen te roken vóór het altaar.

5 reacties op “De Notre Dame van Parijs is afgebrand”

lunsius

We zijn historisch gezien aan de vooravond van het duizendjarig Vrederijk, zoals voorzegd in het Boek Openbaring. We zijn daarom beland in het tijdperk van Gods handelend optreden en derhalve is iedere grote gebeurtenis een teken, in dit geval van de teloorgang van de Roomse Kerk.

Geloof niet de praatjes dat de leer van de Katholieke Kerk voorhoudt dat het Boek Openbaring uitsluitend op een symbolisch toneel mag worden neergezet. In Denzinger, dat alle officiële documenten van de Katholieke Kerk bevat sinds haar ontstaan, is geen enkele uitspraak die dat stelt. De vaste regel in het begrijpen van de Bijbelse boodschap is dat als de bijbeltekst zelf niet aangeeft dat het symbolisch bedoeld is het letterlijk dient te worden verstaan. Het duizendjarig Vrederijk is daarom een reëel rijk waar we met vreugde naar uit mogen zien.

2. mjedine Avatar
    mjedine

Snap dat citaten uit Openbaring 17 hier niet mogen blijven staan. Jammer.

1. Restkerk-redactie Avatar
      Restkerk-redactie

Het heeft inderdaad niets met het afbranden van deze kerk te maken, dus liever niet.

3. Bert Avatar
    Bert

MOSLIM TERREUR IN DE KERKEN VAN GEHEEL DE WERELD…LAAT ONS BIDDEN

4. edwin vissers Avatar
    edwin vissers

70% van de Franse katholieken hadden op Macron gestemd ,met 66,6 van de stemmen ,jullie hebben nog niks gezien wat voor vuur er gaat neerdalen , dat graag ook het occulte Vaticaan een verlichtend tijdperk mag meemaken .