Iraqi priests hold the first Sunday mass at the Grand Immaculate Church since it was recaptured from Islamic State in Qaraqosh, near Mosul, Iraq, October 30, 2016. REUTERS/Ahmed Jadallah
REUTERS/Ahmed Jadallah

Na meer dan twee jaar bezetting door IS, hield een kerk in Qaraqosh afgelopen zondag z’n eerste dienst. Omgeven door zwartgeblakerde muren en voor een vernield altaar, vierden tientallen Iraakse Christenen de Mis in de Kerk van de Onbevlekte Ontvangenis.

De kerkklokken luidden zondagmorgen in de stad, die ten zuidoosten van Mosoel ligt, waar Iraakse troepen, gesteund door grondtroepen en de luchtmacht van de VS, de moslimjihadisten teruggedreven hebben, voor de aanvang van de slag om de stad Mosoel zelf.

De Syrisch-Katholieke Aartsbisschop van Mosoel, Butrus Moshe, zei: “Vandaag is Qaraqosh vrij van Daesh (IS). Onze rol vandaag is om alle restanten van Daesh te verwijderen. Dit omvat het uitwissen van opstand, scheiding en conflicten, die ons tot slachtoffer maakten. Politieke en sektarische tweedracht, die een scheiding maakte tussen de ene man en de andere, tussen heerser en volgeling, deze mentaliteiten moeten veranderd worden.”

Qaraqosh had ooit de grootste Christelijke populatie in Irak en was een thuis voor ten minste een kwart van de Christengemeenschap in het land. Hoewel er Koerdische troepen gestationeerd waren om de stad te beschermen, trokken ze zich terug op 6 augustus 2014, waarbij IS vrij spel kreeg en de stad zonder dralen innam, samen met drie andere Christelijke steden. Tienduizenden mensen werden gedwongen om te vluchten nadat IS een ultimatum aan de Christenen oplegde: “ga weg, bekeer je tot de Islam, betaal een zware belasting of een wordt een kopje kleiner gemaakt.”

De stad werd bevrijd als onderdeel van het Mosoel-offensief van de afgelopen twee weken.

mass-at-the-church-of-the-immaculate-conception5
Een Iraakse soldaat steekt een kaarsje aan. REUTERS/Ahmed Jadallah
mass-at-the-church-of-the-immaculate-conception6
Een christelijke Iraakse politieman doet een gebedje. REUTERS/Ahmed Jadallah

Bron: Christiantoday

Eén reactie op “Hoopgevend: Iraakse Christenen vieren voor het eerst de H. Mis in Qaraqosh sinds de bevrijding van IS”

Eindelijk nog eens goed nieuws uit het Midden-Oosten. En hopelijk ook voor de christenen aldaar !