Homilies van Bergoglio

Bergoglio: “Het Evangelie is nieuw, we moeten niet bang zijn van veranderingen in de kerk!”

00001_01092014

Bergoglio rechtvaardigde zijn geplande veranderingen met de volgende uitspraken deze morgen in Casa Santa Marta:

“Het evangelie is iets nieuw, Jezus vraagt ons om decadente structuren opzij te plaatsen – ze zijn nutteloos.” “Dit is waarom we niet bang moeten zijn van verandering, zelfs niet in de kerk.”

“Enkelen van jullie kunnen zeggen, ‘maar Vader, hebben Christenen geen wet?’ Ja! Jezus zei: “Ik kwam niet om de wet op te heffen, maar om ze te vervullen. En de zaligsprekingen bijvoorbeeld, zijn de vervulling van de wet, de wet van liefde, volledige liefde – zoals Hij, Jezus ons lief heeft gehad. En wanneer Jezus deze mensen terechtwijst, deze dokters van de wet, scheldt hij hen uit, niet omdat ze de mensen niet aan de wet hebben gehouden, maar omdat ze van hen slaven maken van zovele kleine wetten van de kleine dingen die ze moeten doen. De dingen die ze moeten doen zonder de vrijheid die hij ons brengt met de nieuwe wet, de wet die Hij heeft gevestigd met Zijn eigen bloed. Dat is de nieuwheid van het Evangelie, dat een feest is, het is vreugde, het is vrijheid. Het is de verlossing waar alle mensen op aan het wachten waren, toen ze als gevangenen van de wet waren. Dit is wat Jezus ons wil zeggen: “Nieuwheid voor nieuwheid, nieuwe zakken voor nieuwe wijn. En wees niet bang om dingen te veranderen volgens de wet van het Evangelie. Paulus maakt een goede onderscheiding: kinderen van de wet en kinderen van het geloof. Voor nieuwe wijn, nieuwe zakken. En daarom vraagt de Kerk van ons enkele veranderingen. Ze vraagt ons om decadente structuren opzij te zetten: we hebben ze niet nodig.

Op het einde zei Bergoglio: “Mag de Heer ons de genade geven om geen gevangene te blijven, maar ons de genade van vreugde en vrijheid geven die de nieuwheid van het Evangelie ons brengt.

Wat wil Bergoglio hier nu mee zeggen?

Hij geeft aan dat de kerk moet veranderd en gemoderniseerd worden. Met de decadente structuren bedoelt hij allicht de Traditie. En de veranderingen: het toelaten van Communie voor hetrouwde gescheidenen, het toelaten van homo’s enz enz… De 10 geboden van God blijven nog steeds geldig, Jezus heeft die niet opgeheven! “De nieuwheid van het Evangelie….!” De nieuwheid van hun ketterij zeker!

http://vaticaninsider.lastampa.it/en/the-vatican/detail/articolo/santa-marta-36148/

Advertenties

Categorieën:Homilies van Bergoglio

Getagd als: