Op 1 januari schreef iemand een reactie op ons artikel over Fiducia Supplicans:

Onbegrijpelijk dat deze bisschoppen denken dat je iemand enerzijds als paus kunt erkennen en anderzijds je hem kunt weerstaan en aan hem ongehoorzaam kunt zijn. Als (ze menen dat) Bergoglio paus is, is dit een schending van het Gewone Universele Leergezag van een paus en zijn autoriteit, en dus een in zichzelf schismatieke daad van al deze bisschoppen. Vat. I, en nota bene Lumen Gentium zijn daar glashelder in. Hun (naar de inhoud volkomen terechte) afwijzing van Bergoglio ondermijnt (ongewild en onbewust) de autoriteit en het Leergezag van het Petrusambt zelve. Dat is de paradox van de ‘erken, maar weersta’ positie: het leidt tot “privaat oordeel” boven kerkelijk Leergezag, en daar hebben we een woord voor: protestantisme.
De kerk heeft de paradox zo opgevat dat de gelovigen niet verplicht kunnen worden tot het aannemen van een dwaling. Daarom hebben de theologen van de kerk – allemaal, altijd – geleerd dat de situatie van een ketterse paus uit hoofde van de situatie zelf, niet KAN voorkomen. (En nee, Mgr. Schneider, in Uw Credo: je bent niet pas ketter als je ex cathedra kettert.)

Zoals we reeds eerder schreven in een artikel (getuigenis van twee priesters) kan Bergoglio gewoonweg de paus niet zijn omdat hij niet katholiek is.

De reden dat Bergogio geen paus kan zijn is zelfs 4-voudig:

1. Het aftreden van Benedictus was ongeldig: hij wees de munus niet af, en hij was bijgevolg tot aan zijn dood paus.
  2. Ten gevolge hiervan was het conclaaf van 2013 ongeldig, en is de verkiezing van Bergoglio als “paus Franciscus” ongeldig.
  3. Door de samenzwering van de Mafia van Sankt Gallen is de verkiezing daarbovenop nóg eens ongeldig (met automatische excommunicatie van de betrokkenen tot gevolg).
  4. Door zijn publieke ketterijen kan Bergoglio eveneens de paus niet zijn: een ketter, iemand die dus niet tot het Lichaam van Christus behoort, kan er het hoofd niet van zijn, en kan dus geen paus zijn.

Al wie vasthoudt dat Bergoglio de paus is, is inderdaad eigenlijk schismatiek. “Paus Franciscus” bestaat niet. Bergoglio vertegenwoordigt namelijk NIET de Katholieke Kerk, maar een valse kerk (de “synodale kerk”, welke hij nu aan het opzetten is, en Anglicaans van natuur is).

Dus een oproep aan al diegenen die koppig blijven volhouden dat Bergoglio dé paus is: stop daarmee alstublieft!

3 reacties op “Een prachtig commentaar op onze website over de pauskwestie – Bergoglio is géén paus, en daarmee is de kous af”

1. Marc Muylle Avatar
    Marc Muylle

Benedictus XVI is de laatste paus. Na hem kunnen er geen geldig verkozen pausen en dus geen pausen meer komen. Het pausdom is voorbij. Luther kan tevreden zijn.

2. Bert Avatar
    Bert

Ik vraag mij af of een conclaaf na het overlijden van Bergoglio al dan niet een wettige nieuwe paus zal opleveren, omdat we diens opvolger met terugwerkende kracht dan mogen zien als opvolger van paus Benedictus XVI. Of valt hier op voorhand niks over te zeggen en kan dit pas naderhand uit het handelen van die nieuwe paus worden geconcludeerd? Feit is hoe dan ook dat na het overlijden van Benedictus XVI de kardinalen niet in conclaaf bijeen zijn gekomen om uit hun midden een nieuwe paus te kiezen.