Aartsbisschop Carlo Maria Viganó kreeg een e-mail van Mgr. Fernandéz met een kopie van een decreet van diens dicasterie, waarin stond dat hij zich vandaag moest aanmelden in het Vaticaan, of een vertegenwoordiger moest sturen. Hij wordt beschuldigd van schisma omdat hij ondermeer ‘de geldigheid van het pontificaat van Bergoglio’ ontkent. Viganò noemt de beschuldigingen en de op handen zijnde straf een ‘eer’.

Rome beschuldigt hem van “ontkenning van de elementen die nodig zijn om in gemeenschap te blijven met de katholieke kerk: ontkenning van de legitimiteit van paus Franciscus, verbreking van de gemeenschap met hem en verwerping van het Tweede Vaticaans Concilie”. Viganò echter zegt dat hij als opvolger van de Apostelen wél in eenheid is met de Katholieke Kerk.

Hij schrijft in een brief:

“Ik beschouw de beschuldigingen tegen mij als een eer. Ik geloof dat alleen al de formulering van de aanklacht de stellingen bevestigt die ik herhaaldelijk heb verdedigd in mijn verschillende toespraken. Het is geen toeval dat de beschuldiging tegen mij gaat over het in twijfel trekken van de legitimiteit van Jorge Mario Bergoglio en de verwerping van Vaticanum II: het concilie vertegenwoordigt de ideologische, theologische, morele en liturgische kanker waarvan de Bergogliaanse “synodale kerk” de noodzakelijke uitzaaiing is.”

Wellicht kijkt Mgr. Viganò aan tegen een (uiteraard ongeldige) excommunicatie.

Mgr. Viganò heeft onze volle steun!

Bron: Catholic Family News; LifeSiteNews

2 reacties op “Aartsbisschop Viganò wordt wellicht binnenkort door Rome ‘geëxcommuniceerd’”

1. wemklostermann Avatar
    wemklostermann

Wat er gebeurt in de Kerk is buitengewoon triest. Van binnenuit wordt de Kerk gesloopt, geseculariseerd, overgeleverd aan de neoliberale nihilistische waan van de dag. Terwijl toch het 2000 jaar oude, door Christus zelf gegeven uitgangspunt is dat Zijn Rijk niet van deze wereld is. Mgr Vigano heeft dat uitgangspunt steeds met kracht verdedigd. Hij is een held.

2. gretahachmang Avatar
    gretahachmang

Was te verwachten. Ik denk dat wij in de toekomst allemaal automatisch geexcommuniceerd worden.

In Christo Greta Hachmang

Plaats een reactie